Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.08.2010 18:42 - Между лукса и евтинията
Автор: travelbox Категория: Новини   
Прочетен: 468 Коментари: 0 Гласове:
0



image
Сезонът започна странно още през пролетта, когато се обърка самолетният трафик заради вулкана в Исландия. И така продължи. Това, което със сигурност констатираме обаче, е, че по популярност и тази година не сме надскочили нивото си. Държавата все още не е взела дейно участие с финансови и други средства, за да направи България по-популярна дестинация. Става дума за реклама в чужбина, но не хаотична, а в правилните страни - там, където има туристическа култура и възпитание като Холандия, Дания, Германия, Великобритания. В тези страни хората пътуват, обикалят, опознават, а и знаят какво искат. Към „странностите” на сезона се прибавя и отпечатъкът на финансовата криза - тя се чувства навсякъде.

Потребителите на нашия туристически продукт са основно два вида - хора със среден материален статус и младежи. Последните, както е известно, залагат преди всичко на т.нар. алкохолен туризъм, но след като този феномен съществува, трябва ли да го изпускаме? Малко лицемерно е да се говори против него, при положение, че го има, а много хотели печелят тъкмо от него. Но, да се върна на профила на туриста - днес той е по-подвижен, по-информиран, с повече туристически опит, посетил е повече дестинации. Тук говоря и за чехи, и за поляци, и за унгарци. Туристът вече е и с по-високи изисквания, особено туристите от Русия и Украйна. Всички търсят повече разнообразие, но и сигурност. Основното обаче е, че той вече е ориентиран по отношение на цена-качество. Вече знае кое колко струва в Испания, в Хърватска, може да сравни... Това, което го кара да избира България, е, че тук има атмосфера, има предизвикателство, но и нещо друго - базата ни е много добра.

За добро, или за лошо ние сме евтина дестинация, достъпна. Може би поради факта, че предлагането е много голямо, докато търсенето си остава такова, каквото е било и преди години. Но това неимоверно много свали цената. Само като пример ще посоча, че допреди 5-6 години цената за нощувка + закуска беше такава, каквато е сега за цената на all inclusive light за един ден. Но формата all inclusive се налага тотално, агресивно - търсенето й е огромно.
Аз не я харесвам, както и други мои колеги. Но някои хотелиери я предпочитат, защото в противен случай те просто нямат шанс да си напълнят хотела. Тази форма работи много добре за големите комплекси. Истината обаче е, че тя крие и рискове да се предлагат нискокачествени продукти, евтини вина, водки, варени по всевъзможни домашни лаборатории. За съжаление, става дума за доста масова практика, която не бива да търпим. Не е тайна, че по на пръв поглед изобилните маси, красиво аранжирани и подредени, се сервира най-долно качество храна и напитки. А абсурдното е, че търсенето продължава, дори и за такива хотели.

Тази година целият сезон е сезон на големи намаления при предварителни записвания. Допреди година намаленията бяха 10-тина %, тази година отидоха на 30%. Сроковете на тези записвания, ако преди бяха до 31 март, сега са до 31 май. Естествено, печалбата за хотелиерите пада. Особено на фона на 2008 г., която беше последната силна година. Сега всички намаляваме цените, за да имаме гаранции, че хотелите ни няма да останат празни, че ще напълним 50-60-70% от легловата база. Но има и нещо друго - цената не може да се вдига просто защото така ни е хрумнало. Да допуснем например, че за следващата година аз искам да вдигна цената. Туроператорът веднага ще ме попита какви допълнителни екстри имам, нов басейн ли съм направил, ново обзавеждане ли съм купил. Неприятното е, че сега, щом сме намалили цените, те много трудно ще тръгнат отново нагоре, но никой не ни е виновен за това. Няма защо да виним държавата за нещо, което сме си докарали сами, след като сред нас има хора, които избиват някакви луфтове и дори са склонни да не работят за печалба. А ние поради конкуренцията трябва да се съобразяваме, да се нагаждаме към тях.
 
Иначе през този сезон много зачестиха българските и румънски уикенд почивки, което не е лошо. Аз мисля, че трябва да се обърне специално внимание на румънския пазар, но като започнем от неща като пътища, митница, полицаи - просто всичко това трябва да им бъде ОК. Румънският турист е едно бижу, той е подвижен, с автомобил, харесва нашето Черноморие, харчи...
Туристите от Русия, Украйна, Белорус и Полша бележат ръст напоследък. Те са традиционни за нашия пазар. Бяха ни изоставили за един период от време, както и чехите, но вече се връщат. Курортистите от Германия и Унгария са нито повече, нито по-малко, но тези от Англия и Словакия бележат спад. Сърбите и македонците тази година са много малко: предпочетоха други дестинации, откакто пътуват без визи. Като че ли само ние си мислехме, че броят им ще нарастне, но те явно не го знаят. Малките туристически фирми от Чехия, работещи с нашите малки градчета, започнаха да фалират, съответно и един определен контингент туристи изчезна. Закъснялото становище на България по визовите въпроси в Русия също оказа въздействие, добре че нещата се урегулираха, въпреки че се изтърва момента на пиковите записвания. Като цяло, визовата ни политика е недалновидна; нека да се види как процедират страни като Турция, Гърция, Хърватска в това отношение, да се вземе пример от тях.
 
Мога да обобщя, че отличителният белег за сезона е движение между лукса и евтинията, парадоксално, но традиционно. Заетостта на хотелската база ще е по-голяма тази година - между 5 и 10%, но средната цена ще е минимум 10-20% по-ниска, оттам и хотелиерската печалба спада между 10 и 15%, ресторантската - още повече. Но пак повтарям, за да заработи този бранш, както всички искаме, трябва да си помагаме взаимно - хотелиери, сдружения, община, държава.


 







по frognews.bg.Източник : InfoTourism.net
Още по темата и други новини - Tbox7.com


Тагове:   между,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: travelbox
Категория: Туризъм
Прочетен: 319484
Постинги: 193
Коментари: 112
Гласове: 89
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930